Joyce Verschueren is teamlead bij Rabobank Klantenservice. Zij startte ruim een jaar geleden met de begeleiding van medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Omzien is één van de partijen die hiervoor kandidaten voorstelt en daar heeft Joyce tot op de dag van vandaag nog veel plezier van. “Het is zo’n fijne organisatie om mee samen te mogen werken. Zowel om mee te sparren, maar vooral ook omdat zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer een plekje geven op de werkvloer. Dat is van onschatbare waarde.”
Inclusief en divers
Rabobank vindt inclusiviteit belangrijk . Eens in de zoveel tijd starten we een opleidingstraject voor nieuwe instromers. Via Recruitment en HR krijg ik dan de vraag of er nog plek in mijn team is. De kandidaten die via Omzien komen, krijgen namelijk een plekje naast de reguliere instromers. Dat vinden we belangrijk, omdat ze hierdoor echt ‘part of the team’ worden. Natuurlijk wil ik deze mensen wel extra aandacht geven. Tijdens het opleidingtraject heb ik daarom vaak al even contact met de mensen. Juist met de kandidaten van Omzien is het extra belangrijk om ze warm binnen te laten komen. Het is al spannend genoeg.”
Zelfvertrouwen en vertrouwen als grootste goed
“Wanneer ze uit het opleidingstraject komen, maken we afspraken en bekijken we wat er nodig is. Kandidaten die via de aparte instroomgroep komen, hebben vaak wat maatwerk nodig. Dit kan een aangepaste werkplek of werkzaamheden zijn. Sommige nieuwe medewerkers kunnen al veel aan, anderen hebben liever een opbouw in de werkzaamheden . We proberen ze uit te dagen om te leren, op te klimmen en vooral door te gaan. Ik merk wel dat nieuwe medewerkers soms moeite hebben om zich bloot te geven, doordat ze in het verleden teleurgesteld zijn. Het opbouwen van zelfvertrouwen en vertrouwen is het grootse goed. Dat is voor beide partijen soms harder werken dan vooraf gedacht, maar heel erg dankbaar.”
Bevlogen medewerkers
“Vanuit de bank krijg ik alle vrijheid om dit te doen, dat is fijn. Natuurlijk zijn er voorafgaand aan deze werkvorm randvoorwaarden opgesteld. We zijn immers wel een bank en vinden het belangrijk dat de kwaliteit goed is. Als dat klopt, staat niets ons in de weg om van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bevlogen en enthousiaste medewerkers van ons Klantenservice te maken.”