Werlen is zo’n belangrijk deel van het leven!
“We werken regelmatig met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door het gevarieerde aanbod zijn wij in staat om chauffeurs ritten te bieden die bij hen passen”. In gesprek met Gitte Wisselink, Manager HR bij Vos Transport in Deventer, Jean Hannawi, kandidaat van Omzien en Hermien, consulent bij Omzien. Jean werkt nu met veel plezier als chauffeur Benelux.
Hoe verliep de zoektocht naar werk?
Jean was door een ernstige ziekte langdurig uit de running. Hij wilde weer aan de slag, maar dit kon helaas niet meer bij zijn oude werkgever. De liefde voor het chauffeursvak zat in Jean zijn bloed. Zelf lukte het hem niet om aan het werk te komen. Zijn casemanager bij Keerpunt, arbodienstverlener, bracht hem in contact met Omzien.
Samen met Hermien keek hij welke vacatures binnen de transportsector zouden passen. Ook bij praktische zaken, zoals het maken van een cv en hoe ga je in gesprek, hielp Hermien hem.
Zo kwam Hermien in contact met Gitte, van Vos in Deventer. “We hebben 600 man personeel, waarvan 400 chauffeurs. Ons klantenbestand is heel divers, waardoor we ook een gevarieerd aanbod aan ritten hebben voor onze chauffeurs. Daardoor zijn wij in staat om mensen ritten te bieden die aansluiten op hun wensen en mogelijkheden. Er zijn chauffeurs die 6 keer op een dag hetzelfde traject rijden en dat heel prettig vinden. Anderen willen juist meer afwisseling of langere ritten.
Hoe werkt het in de praktijk met Jean?
Gitte: “Jean heeft zoveel ervaring, je merkt dat hij het werk gewend is. Om weer te wennen heeft hij 1 dag meegereden met een collega chauffeur. Daarna kon hij zelf aan de slag. Hij rijdt nu 3 dagen voor ons binnen de Benelux, met een rustdag er tussen. Onze vaste planners begeleiden hem en hebben net als bij alle chauffeurs, contact via de boordcomputer. Uiteraard moet hij zelf ook aangeven als het niet gaat. Wij leren hem dat hij dat ook doet. Mijn werkplek is aan het raam waar de chauffeurs aan het eind van de dag langskomen. Dan vraag ik, als ik de kans krijg, hoe het met ze gaat. Ik zie mijzelf dan als het ‘loketje aandacht’.
’s Avonds tussen half 19.30 en 21.00 uur geeft de planner door wat het adres van de 1e rit. Jean start vaak voor half 6 ’s ochtends. De overige ritten liggen nooit vast. Die krijgt hij die dag zelf door.”
En wat vindt Jean er zelf van?
Jean: “Ik ben zo blij dat ik weer aan het werk ben. Fijn om weer onder de mensen te zijn en mensen te spreken. De hele dag thuiszitten is niets voor mij, zo saai.”
Nazorg
Hermien belt regelmatig met Jean hoe het gaat. “In het begin vond hij het wennen. Maar dat kwam omdat hij er echt even in moest komen. Hij was er zo’n tijd er tussenuit geweest. Daarom heeft hij een rustdag om bij te komen. Chauffeurs werken geen 8 uur op een dag. Het wordt vaak langer, mede door drukte op de weg of het slechte weer. Het zijn gewoon lange dagen.”
Jean: “ De dag rust heb ik echt nodig. Daarna kan ik er weer tegenaan. Het leukste aan het werk vind ik dat je overal naar toe rijdt in Nederland en België.”
Sociaal ondernemen, ik zie geen bezwaren
Gitte: “Voor ons is belangrijk of iemand het werk aan kan. Als we van te voren weten wat voor ritten iemand kan en wil, dan is het goed in te plannen.
Doordat het grote aanbod en variatie in ritten, kunnen we nieuwe mensen goed laten wennen. Eerst 1 of 2 ritjes op de vrachtwagen. Gaat dat goed, dan worden het er vanzelf meer. Daarbij kijken onze planners ook wie waar naar toe kan en wanneer. Zo kijken we wat bij iemand past en wat iemand aan kan.
Je leert ook als bedrijf. Een paar jaar geleden stonden wij er nog niet voor open. Toen dachten wij zelfs dat parttime niet mogelijk was. We staan er nu anders in. Als mensen maar willen werken. Je wilt als bedrijf ook goed en gemotiveerd personeel houden en aantrekken.
En mensen zoals Jean, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt? Zij gaan gewoon op in het geheel. Als ze hun werk kunnen doen dan is het goed. Je moet er gewoon voor openstaan en het gaan proberen. Ik zie geen bezwaren. Het is onze taak om alert te zijn en aandacht te hebben voor de mensen. En wat kan je gebeuren als werkgever? Je hebt toch het voordeel van de no-riskpolis? “
Wij werken nu ook met zij-instromers. Zij hebben altijd een ander beroep uitgeoefend en willen niet meer 24/7 met hun werk bezig willen zijn of continue online bereikbaar. Puur omdat zij het vak van vrachtwagenchauffeur zo gaaf vinden. Je moet hard werken in de transportsector, maar als het werk klaar is, is het ook echt klaar. Dat spreekt ze aan. “
Hoe kijkt Jean naar de rol van Omzien?
Jean: “Ik ben zo blij dat ik weer op de vrachtauto rij. Vooral de lange ritten vind ik het mooist. Ik doe weer mee en draag een bijdrage aan de maatschappij dankzij Omzien.
Wat ik tegen mensen zou zeggen die in dezelfde situatie zitten? Ga met iemand praten, zoek hulp. Anders gebeurt er niets. Werken is zo’n belangrijk deel van je leven. Constant thuis zitten is niet goed voor je.”